Haugesund på langs 2016!

haugesund på langs

Søndag 24. april var endelig dagen kommet og vi var kjempeklare til å gå Haugesund på langs. Solen hadde stått opp, og alt var tilrettelagt for en fantastisk tur.

Litt om turen. Haugesund på langs er arrangert av Haugesund turistforening, og dette var 2. året det ble arrangert. Turen er på 13 km og går over 7 topper fra nord til sør. Fantastisk flott utsikt over Haugesund hele veien. Ønsker du å vite mer om turen, kan du lese her: haugesundpålangs.no

Jeg og min venninnne, Gunn Kristin gikk også turen i fjor, og i år hadde vi også med oss Berit og Ida på turen!

haugesund på langs

Vi møter opp på Obs bygg, Raglamyr. Her registerer vi oss, får utlevert kart og “klippekort” som man skal stemple på hver topp på turen. Litt proviant får vi også, og da er det bare til å ta turen opp til bussene som skal kjøre oss til startstedet. Etter en ganske lang busstur er vi fremme.

Man begynner på turen ganske rett opp med en gang. Første toppen når vi ganske kjapt, NUTEN. Denne toppen er også en telltur, for de som går disse. Koden finner du på skiltet.

Herifra gikk vi videre og på et eller annet vis klarte vi å gå av stien, og havnet feil. Rart hvordan man bare følger på de foran, uten å tenke seg om hvor stien går. På veien tilbake til riktig sti, klarte jeg å plaske rett uti myren. Våt til over lårene på begge ben og ene armen fikk seg også en dukkert! Heldigvis var det strålende sol, så jeg tørket fort. Glad jeg ikke hadde turbukse på meg, men gikk for hurtigtørkende treningsklær, både på bukse og genser.

haugesund på langs

Vi kom oss hvertfall på riktig sti, og etter en stund var vi på SVARTUPS. På turen hit gikk vi gjennom en bunkers som jeg husker godt fra i fjor. Gøy og spennende både for barna og de voksne. På Svartups tok vi oss en liten bananpause, så var vi på vei igjen.

Turen opp til ORKJÅ er også veldig fin. Den siste stigningen for å komme seg opp til toppen er litt tung. Går ganske så rett oppover, men når man når toppen, er det verdt strevet. Denne toppen er også en telltur, og koden finner du på skiltet på toppen. Her er det flott utsikt utover trærne, veldig hyggelig å ta seg et pust i bakken, og ikke minst spennende for barna å utforske.

Neste topp vi skal til er KVEDNAHAUGEN, den er som jeg sa til de andre, en kosetur fra Orkjå. Jeg har  gått til Orkjå et par ganger, og jeg stikker alltid opp hit på veien for å få med meg utsikten. Ikke noe krevende topp og komme seg opp på, men imponerende utsikt likevel.

haugesund på langs

Neste stopp på turen er vannstasjonen nede ved Stemmen. Her ble det også lagt inn toalettpause. Veldig god stemning, og man merker at folk har det gøy på tur!

Videre går turen til andre siden av veien, forbi Steinerskolen og videre mot Storasundfjellet. Vi skal ikke dit enda, for neste stopp på turen er MOSSKARSFJELLET. De neste toppene kommer ganske tett nå, og de er nok de tøffeste toppene også. Det går veldig bratt både opp og ned. Jeg klarte å skli på rumpa på veien ned herfra, men det gikk heldigvis veldig bra. Er så redd for å falle, etter at jeg i fjor datt å fikk hjernerystelse, så det går litt tregt med meg i nedoverbakke.

På VARAFJELLET fikk vi utlevert gratis sitteunderlag, og her tok vi oss tid til en gruppeselfie! Dette er ogå en telltur, og koden finner du på piknikbordet ved skiltet med en gang du kommer opp til fjellet.

Nå var vi kjempemotiverte til siste topp, og vi trasket av sted.

haugesund på langs

Siste topp var STORESUNDFJELLET. Slitne og glade var vi kommet til siste topp, fått siste stempel og superfornøyde! Nå var det bare siste etappe igjen.

I fjor gikk den siste etappen langs Skåredalen på asfalt, men i år hadde de lagt turen gjennom friluftsområde, for det var ønsker fra fjorårets deltagere om at den siste strekningen ble litt kjedelig og lang. Dette var vi kjempefornøyde med, helt til vi oppdaget at det var blitt lagt inn en bonustopp i den nye ruten. Sprengte legger og lår jobbet imot meg hele veien opp mot toppen, og motivasjonen sang på siste vers. På toppen her fikk vi en veldig gøyal overraskelse! Over hele toppen var det skilt laget som snakkebobler eller tenkebobler, med diverse utsagn som man kunne si etter en slik tur. Her kunne vi ta selfies og bilder sammen med skiltene og det var veldig gøy! Herfra kunne vi også se ned på raglamy og målet var i sikte.

På det ene skiltet stod det “herfra går det bare nedover” og det ble mitt yndlingsskilt!

Turen ned var kosetur og vi kunne refektere over turen og prate om hva vi likte og hva vi synes. Det vi alle var veldig enige om, var hvor imponerte vi er over alle barna vi såg på på denne turen. Humøret og energien til disse barna som gjennomførte en slik tur. Jeg er imponert!

haugesund på langs

Så var vi endelig i mål. Fikk registrert oss inn, t-skjorte, diplom, frukt, vann, tilogmed massasje var tilgjengelig!

(Alle tellturene på denne ruten gav: 5 poeng hver)

Fantstisk flott tur som jeg anbefaler alle å blimed på til neste år! Takk for oss Haugesund!

Nå er det hjem, ta på seg ny t-skjorte og slappe av!