Kringsjåhyttå

kringsjå

Denne uken meldte jeg meg inn i “Telltur”! Det er en nettside hvor du registerer dine turer og får poeng etter hvilken tur du går. Ønsker du å lese mer om de har “Telltur” i din kommune, og hva det går ut på så kan du lese mer her. For meg som går tur uansett, og egentlig ikke trenger noe motivasjon, så ble jeg overrasket over hvor motiverende det faktisk var. Gøy å ta med barna og finne koder også!

Parkeringsplassen

Steinsfjellet/skilt mot Kringsjå

I går gikk turen til Kringsjåhyttå. Du kjører nesten helt opp til Steinsfjellet/Haugesund og finner en stor, merket parkeringsplass. En liten kilometer fra parkeringsplassen finner du den mest idylliske plassen. En fantastisk perle som jeg kommer til å ta familien med på tur. God sitteplass, grillplass, rutsjebane, sauer, og spennende område for barna å leke.

Her har du grusvei hele veien, og du kan gjerne ha vanlige joggesko. Ingen våte partier på veien. Følg asfalten helt opp og ta av til venstre på veldig godt merket sti, når du kommer opp på toppen av fjellet.

Her går det en sti over i mark til høyre(når du kommer fra Steinsfjellet) Kommer du fra Kringsjå fortsetter du bare rett frem over i mark, i krysset her

Ta til høyre og fortsett oppover i dette krysset

Da jeg skulle tilbake ville jeg gå i mark, og hoppet av stien rett etter at jeg hadde komt opp trappene på vei tilbake igjen. Denne stien følger du helt til du kommer til et kryss. Ta så av til høyre, og gå videre oppover. Følg stien og er du usikker på stien, går du alltid mot venstre, da kommer du ut rett på parkeringsplassen. Velger du å gå denne veien, anbefaler jeg støvler eller høye sko med gore-tex. Klissklass, mye myr og våte partier hele veien. Fantastisk utsikt og flott natur.

Herlig liten tur som er lett tilgjengelig dersom du skal ha med barn, eller bare ønsker en liten spasertur før, eller etter jobb. Jeg gikk rett etter (hvilende) nattevakt, med gnagsår på begge bein. Hadde ikke energien til å ta en langtur, så denne passet perfekt da, bare for å få luft i kinnene!

Turen gir 5 poeng på “Telltur”. Koden henger på siden av trappen opp til hytten. For å lese mer om Kringsjå kan du gå inn her.