Lørdagsturen!

telltur

Lørdag var jeg ute å gikk tur i Haugesund. Hadde arbeidshelg og jeg legger ofte til tur etter endt nattevakt(hvilende) siden jeg jobber i Haugesund!

Idag var planen å nå 8 mål. Orkjå, Djupadalen, Presten, Krokavassnuten, Såt, Kringsjå, Steinsfjellet og Lionsløypa! 6 av disse var tellturer! Jeg meldte meg nettop inn, og det var overraskende motiverende! Anbefales!

TellTur er en applikasjon for elektronisk turregistrering som er utviklet i samarbeid mellom Friluftsrådenes Landsforbund og et utvalg av friluftsråd som vil være blant de første til å ta i bruk løsningen. Her kan turgåere registrere sine besøk til turmål innen de ulike friluftsrådene og holde oversikt på hvordan egne og andres poeng akkumuleres gjennom sesongen.

Ønsker du å lese mer om Telltur, kan du gå inn her: http://telltur.no

Hadde egentlig tenkt å lage en slags turguide her, tok masse bilder underveis, for å forklare, MEN siden jeg går uten kart, gikk jeg meg en del vill, mye omveier, så det kan nok bli litt forvirrende!

Startet uansett på Stemmen ved Eivindsvatnet. Fantastisk plass. Anbefaler alle å ta seg en tur i dette området. Grillplass og flotte områder for barn å leke.

telltur

Går opp mot Orkjå, til venstre etter toalettene. Bratt grusvei oppover til du kommer til skilt og fortsetter over i sti. Følger god sti hele veien til du kommer til skilt. Der tar du mot venstre opp noen trapper og du er på toppen av Orkjå. Ca 2,8 km. Denne turen kan du gå med joggesko. Litt våte partier, men de kan du lett gå rundt. Tellturkoden finner du på stangen. Denne koden gir: 5 poeng.

Videre derfra gikk jeg videre i skiltretning Friluftlivets hus. Da jeg kommer meg til grusveien velger jeg å gå oppover mot Kattanakk istedet for å gå hjem mot Stemmen. Følg grusveien helt til du kommer til et kryss, skiltet Henning Paulsens veg. Den neste telltur-koden finner du på veggen bak toalettbygningen som står der. Denne koden gir: 10 poeng. Jeg følger veien videre til høyre.

Nå skal jeg opp til Presten. Dette er ingen telltur, men det er på vei til Krokavassnuten. Presten er en av mine favoritt-steder. Fantastisk utsikt! Jeg følger veien helt til jeg kommer til et kryss med skilt Krokavassnuten. Tar av veien til høyre, og fortsetter til du kommer til demningen. Hele dene veien er på grus. telltur

telltur

Når du kommer til demningen tar du til venstre og går videre opp mot presten.

Fantastisk utsikt fra demningen!

Etter et stykke på denne stien kommer du til dette skiltet. Du kan fortsette opp til Håvåshytta, eller ta til høyre og fortsette opp til presten.

telltur

Rart jeg liker meg der oppe? Fantastisk flott!

Så skal jeg videre å finne telltur-koder. Søre Krokavassnuten. Fortsetter på stien nedover helt til du kommer til et kryss. Følg skilting mot Lusatjørn.

Etter en stund vil du se Krokavassnuten på toppen. Da er det bare å følge stien helt opp. Her finner du også bok som du skriver deg inn i. Telltur-koden er på stangen. Denne koden gir: 10 poeng.

telltur

Når jeg hadde komt meg så langt, ble jeg veldig usikker på hvor jeg skulle gå. Gnagsår hadde jeg klart å få på begge bena, og jeg var egentlig ganske sliten. Fantastisk utsikt her oppe, og siden jeg både kunne se til Såt og til Steinsfjellet, tenkte jeg at det nok ikke var så langt om jeg ville ta begge. Så ikke langt ut på mobil-kartet heller. Så jeg gikk nedover og bestemte meg for å ta begge. Her gikk det også galt med stien. Hoppet over et gjerde, men etter det så ble det bare frigåing mot toppen. Heldigvis var det fint vær og ganske tydelig hvor toppen var, så det var bare å gå.

Kom meg opp på toppen, og ble skrevet inn i bok og fikk tak i min telltur-kode. Denne fant jeg på stangen, og koden gir: 10 poeng.telltur

Fra toppen kunne jeg se min neste mål. Jeg fant også en sti som jeg tenkte skulle lede meg ned fra toppen. Denne klarte jeg å følge en stund, men så mistet jeg den, og det var bare å gå i retningen hvor jeg sist så Steinsfjellet i det fjerne. Nå kjenner jeg det skikkelig i beina, og hver gang jeg trår ned i en myr, så henger skoen igjen og gnagsåret blir verre for hver gang.

telltur

Finner et skilt og følger stien Steinsfjellet gjennom trolladalen. Fantastisk flott tur, steinlagt sti og en av høydepunktene på turen. Kjempekoselig! Når jeg nermer meg grusstien kjenner jeg meg endelig igjen, og Steinfjellet åpner seg opp foran meg.

Når jeg kommer til parkeringsplassen nedenfor toppen på Steinsfjellet, fortsetter jeg rett frem og finner stien på andre siden som går inn i skogen igjen. Denne følger jeg til jeg kommer til et kryss. Tar av stien til venstre og holder meg til venstre hele veien til jeg møter grusveien som går videre inn til Kringsjåhytten.

kringsjå

Fortsetter til Kringsjåhytten og finner telltur-koden på siden av trappen som går opp til hytten. Denne koden gir: 5 poeng. Her er det fantastisk flott. Gøy for barn å leke, og flott for voksne og slappe av. Perfekt søndagstur. Mer om denne turen kan du lese her.

telltur

Går samme veien tilbake og får med meg utsikten fra Steinsfjellet! Forsetter ned til parkeringsplassen og hopper inn på grusveien for å komme meg tilbake til Stemmen. Nå kjenner jeg at beina er slitne og aller helst kunne jeg vel tenke meg å ringe etter en taxi på dette punktet, men jeg har en liten plan om å hente meg enda en kode, så det er nok motivasjon til å fortsette.

Følger grusveien til jeg kommer til en bekk med en bro over. Her tar jeg inn til venstre og følger stien nedover et godt stykke helt til jeg kommer ut på en grusvei. Den følger jeg nedover til et vann. Her finner du en hytte med en kode for Lions-løypen. Denne gir: 5 poeng. Her er det også fantastisk flott. Grillplass for hele familien.

Følger grusveien tilbake igjen og kommer ut på hovedgrusveien som leder meg tilbake til Stemmen. Bena mine går på autopilot, og jeg gleder meg til å kunne sette meg i bilen og finne frem vannflasken min som jeg selfølgelig glemte å ta med meg!

telltur

5 timer på tur og x antall kilometer. Hvertfall ikke kjedelig å gå på tur med meg. Burde nok ha skaffet meg et kart, så mye vill som jeg går meg! Haha! Bena ble plastret og søndagsturen avlyst. Tror jeg dropper flere langturer til etter at vi har vært på Haugesund-på-langs!